علاقه سرمایه گذاران آسیایی به گسترش همکاری ها با قزاقستان

به گزارش مهسان بلاگ، وزرات امور خارجه قزاقستان نشست مشترکی با حضور شرکت های بزرگ ژاپنی علاقه مند به اجرای پروژه های مشترک سرمایه گذاری در این کشور برگزار کرد.

علاقه سرمایه گذاران آسیایی به گسترش همکاری ها با قزاقستان

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از AKIpress، کنندگان شرکت های ژاپنی جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون محیط کسب و کار و فرصت های مالی این کشور از مناطق مختلف قزاقستان از جمله نورسلطان، آلماتی و آتیرائو بازدید کردند. با توجه به پتانسیل بالای روابط تجاری و سرمایه گذاری بین دو کشور، بازرگانان ژاپنی برای همکاری در بخش سرمایه گذاری اعلام آمادگی کردند.

همچنین هیئت ژاپنی ضمن ابراز تمایل جهت کمک به ساکنان آسیب دیده شهر آریس اعلام کردند که به این منظور حاضر به تخصیص بودجه مناسبی هستند.

سرمایه گذاران ژاپنی در حال برنامه ریزی جهت ساخت یک کارخانه تولید میله های تقویت کننده در منطقه آتیرائو هستند. در این بازدیدها، هیئت ژاپنی محل ساخت این کارخانه را بررسی کردند و با فضای پارک فناوری صنایع پتروشیمی این منطقه آشنا شدند. این هیئت همچنین با شرکت چینی Aiju که طی سال های اخیر روغن های گیاهی و آرد تولید شده در قزاقستان را به چین صادر می کند نیز جلسه مشترکی برگزار کرد. همکاری با این شرکت چینی در چارچوب مشارکت صنعتی-سرمایه گذاری انجام می شود تا تضمینی بر توسعه پایدار روابط قراقستان و چین باشد.

در جریان نشستها، سرمایه گذاران با فعالیت های انجام شده از سوی قزاقستان برای بهبود شرایط سرمایه گذاری و آزادسازی قوانین مربوط به کارآفرینی آشنا شدند. همچنین با فعالیت صندوق سرمایه گذاری مستقیم قزاقستان که هدف آن اجرای پروژه های سرمایه گذاری بزرگ و سرنوشت ساز در بخش غیررسمی و بر اساس اصل سرمایه گذاری مشترک با سرمایه گذاران خارجی عمل می کند آشنا شدند.

ژاپن یکی از شرکای استراتژیک و کلیدی قزاقستان در شرق آسیا است. تجارت میان دو کشور در سال 2018 به 2 میلیارد دلار رسید که شامل صادرات 1.5 میلیارد دلاری قزاقستان به ژاپن و واردات 497 میلیون دلاری از پکن بود. از سال 2005 تا 2018، جریان سرمایه گذاری های ژاپن به اقتصاد قزاقستان به حدود 5.8 میلیارد دلار رسید؛ فقط در سال 2018، درآمد ناخالص سرمایه گذاری ژاپنی ها در قزاقستان به 403 میلیون دلار رسید.

در حال حاضر بیش از 70 شرکت در قزاقستان با سرمایه گذاری ژاپن وجود دارد. این شرکت ها در حوزه هایی از جمله صنایع شیمیایی، مهندسی، زیرساخت ها، کشاورزی، صنایع معدنی و متالورژی و تولید صنایع پیشرفته مشغول به فعالیت هستند. قزاقستان رژیم ویزا برای شهروندان ژاپن را حذف کرده است.

علاوه بر ژاپن، چین نیز از بزرگترین شرکای تجاری خارجی قزاقستان است. در سال 2018 در مجموع 15.7 درصد از کل تجارت خارجی قزاقستان با چین بوده است. این میزان معادل 11.7 میلیارد دلار شامل 6.3 میلیارد دلار صادرات قزاقستان و 5.4 میلیارد دلار واردات از چین بوده است.

چین استراتژی خود را بر اساس راه ابریشم در قزاقستان و آسیای مرکزی استوار کرده است و علاقه مند است که از طریق اتصال خطوط ارتباطی اش با کشورهای منطقه منابع خام را به سمت صنایع خود هدایت کند. چین فعالیت خود در آسیای میانه را بر اساس ایجاد ساختارهای حمل و نقل که هموار کننده راستا انتقال کالای چینی به بازارهای آسیای مرکزی، روسیه و کشورهای اروپایی است توسعه می دهد و همچنین تواما بصورت فزاینده ای در حال گسترش مبادله تجاری خود با کشورهای اسیای میانه است بصورتی که از سال 2015 به بعد حجم مبادلات خود با قزاقستان را از 26 میلیارد دلار به بالاتر از 40 میلیارد دلار رسانده است. در کنار اینها چین با تسهیل امر صدور ویزا و موارد مشابه برای کشورهای منطقه و با افزایش حجم تجارت متقابل با ارزهای ملی و تبدیل به پول ملی چین بدنبال تضعیف دایره نفوذ دلار و یورو در منطقه است. در حقیقت هدف چین از نزدیکی به کشورهای دارای انرژی آسیای میانه مانند قزاقستان، تلاش برای کاهش وابستگی به انرژی خاور میانه و تامین امنیت عرضه انرژ برای خود است.

در اوایل ماه ژوئن شی جین پینگ رئیس جمهور چین در حاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای در دیدار قاسم ژومارت توکایف رییس جمهوری قزاقستان در بیشکک پایتخت قرقیزستان تاکید کرد در 27 سال گذشته پس از برقراری روابط بین چین و قزاقستان، روابط دو کشور به توسعۀ جهشی رسیده است که این ناشی از تلاش سخت چند نسل رهبران دو کشور است و باید آن را مغتنم بشمریم. توکایف نیز ضمن تشکر از تبریک شی جین پینگ، هفتادمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین را تبریک گفت و اضافه نمود که توسعه روابط با چین، اولویت سیاست خارجه کشورش است و این برای توسعه قزاقستان و ثبات و شکوفایی منطقه بسیار مهم و با منافع مردم دو کشور منطبق است.

بر اساس گزارش بانک ملی قزاقستان، چین در رتبه چهارم سرمایه گذاران خارجی در قزاقستان واقع شده است که میزان سرمایه گذاری آنها در این کشور تا سال 2018 معادل 15.6 میلیارد دلار می باشد. سرمایه گذاری های چین عمدتا در حوزه های حمل و نقل و انبارداری، اکتشاف و استخراج معادن، تولید، ساخت و ساز و فعالیت های مالی و بیمه تمرکز دارد.

طی سال های استقلال، قزاقستان رابطه محبت آمیز و سازنده ای با تمام همسایگان خود و کشورهایی که علاقه مند به همکاری با قزاق ها بودند، داشته است. قزاقستان پس از استقلال با 182 کشور جهان روابط دیپلماتیک برقرار کرده است و در خارج از این کشور 57 سفارتخانه و 31 مؤسسه افتتاح کرده است و همچنین در حال حاضر در قزاقستان 95 سفارتخانه فعالیت می کنند.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

سلو بلاگ: سلو بلاگ: محفلی برای هم اندیشی

پریها: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 11666

به "علاقه سرمایه گذاران آسیایی به گسترش همکاری ها با قزاقستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علاقه سرمایه گذاران آسیایی به گسترش همکاری ها با قزاقستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید