سوزاندن کاه و کلش، سناریوی تکراری در زمان دروی برنج، جریمه نقدی و مجازات حبس در انتظار شالیکاران متخلف

به گزارش مهسان بلاگ، سوزاندن کاه و کلش سناریوی تکراری چندین ساله ای است که با وجود جریمه نقدی و مجازات حبس شالیکاران تخریب کننده محیط زیست، اما همچنان تکرار می گردد.

سوزاندن کاه و کلش، سناریوی تکراری در زمان دروی برنج، جریمه نقدی و مجازات حبس در انتظار شالیکاران متخلف

به گزارش خبرنگار از ، استان گیلان، اگر چه با دارا بودن طبیعت سرسبز، جنگل های هیرکانی و دریای خزر، جز استان های سرسبز، با آب و هوای پاک و سالم شهرت دارد، اما پشت این سرسبزی همه ساله با شروع دروی برنج، عده ای از شالیکاران هستند که با سوزاندن کاه و کلش (ضایعات برنج) محیط زیست و پاکی هوا را نشانه گرفته اند، به نحوی که دود سیاه و آلوده در این ایام بر سرسبزی و پاکی هوا غالب می گردد.

خودنمایی دود سیاه میان خوشه های طلایی برنج

ساسان اکبری پور، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان در گفت و گو با خبرنگار از ،گفت: عده ای از کشاورزان همه ساله پس از برداشت محصول برنج، کاه و کلش مزارع را آتش می زنند و دود سیاه ناشی از آن، خوشه های طلایی برنج را نشانه می گیرد که علاوه بر وارد کردن آسیب های جبران ناپذیر به ساختار بیولوژیکی خاک، موجب آلودگی محیط زیست نیز می شوند.

او، با بیان اینکه این کار جرم تلقی می گردد، از کشاورزان خواست برای حفظ خاک، محیط زیست و جلوگیری از آلودگی هوا، از سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی خودداری نمایند.

هشدار محیط زیست به عاملان سوزاندن کاه و کلش

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان گفت: برای برخورد با کشاورزان متخلفی که کاه و کلش برنج را می سوزانند جریمه نقدی و مجازات حبس در نظر گرفته شده است.

اکبری پور اضافه کرد: برابر قانون مبارزه با آلودگی هوا افرادی که اقدام به سوزاندن کاه و کلش در مزارع می نمایند، به پرداخت 20 تا 80 میلیون ریال جریمه نقدی و همچنین بین 6 ماه تا 2 سال حبس محکوم خواهند شد.

اجرای گشت های محسوس و نامحسوس در مزارع برنج

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان گفت: به دلیل جلوگیری از آتش زدن کاه و کلش، کارکنان یگان حفاظت محیط زیست استان در سطح شالیزار های استان برای برخورد با افرادی که با این عمل باعث آلودگی شدید هوا و ایجاد مشکل تنفسی برای همشهریان می شوند اقدام به گشت و کنترل نظارتی به صورت محسوس و نامحسوس می نمایند.

ساسان اکبری پور، با بیان اینکه این گشت ها تا انتها فصل دروی برنج ادامه دارد، اضافه کرد: در صورت مشاهده و شناسایی با افرادی که اقدام به آتش زدن کاه کلش و بقایایی محصول در داخل شالیزار می نمایند برخورد قانونی و قاطع انجام می گردد و به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

او گفت: مردم نیز در صورت مشاهده می توانند موضوع را به ادارات محیط زیست و یا مرکز فوریت های پلیس 110 اطلاع دهند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان توضیح داد: کارکنان یگان حفاظت محیط زیست استان پارسال 28 شالیکار متخلف را شناسایی و با تشکیل پرونده و برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی کردند.

سیر نزولی آمار پرونده های تخلف با آموزش و فرهنگ سازی

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان، از کاهش آمار تخلف سوزندان کاه و کلش با بهره گیری از آموزش و فرهنگ سازی اطلاع داد و به خبرنگار ما گفت: با توجه به اقدام ها و آموزش هایی که با همکاری کارشناسان محیط زیست برای کشاورزان به اجرا در آمده است، خوشبختانه شاهد سیر نزولی آمار تخلف در این زمینه هستیم.

ساسان اکبری پور، از ایجاد یک حلقه ارتباطی میان سازمان حفاظت محیط زیست گیلان با اعضای شورا های اسلامی و دهیاران با هدف آموزش به کشاورزان اشاره نمود و اضافه کرد: یکی از بهترین و اثرگذارترین راه حل ها برای داشتن هوایی سالم و حفاظت از ذخایر ارزشمند محیط زیست، مشارکت آحاد مردم جامعه در این امر است.

او توضیح داد: سال جاری اکثر روستاییان اقدام به جمع آوری و بسته بندی کاه وکلش برای مصارف تغذیه احشام کردند.

خریداری کاه و کلش از شالیکاران گیلانی

علی درجانی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در گفت و گو با خبرنگار از ، گفت : کاه و کلش بسته بندی شده در شالیزار های گیلان از سوی مجموعه های دامداری و یا واحد های سلولزی خریداری می گردد و تهیه انواع صنایع دستی، تغذیه دام و استفاده در صنایع سلولزی از جمله کاربرد های بسیار ویژه این پسماند های با ارزش است.

او به نبود آگاهی کشاورزان از مضرات بسیار خطرناک سوزاندن کاه و کلش در وسط مزارع اشاره نمود و اضافه کرد: بسیاری از شالیکاران اگر بدانند که این کار آن ها موجب آسیب خاک و کاهش بهره وری محصول در سال آینده می گردد به این کار اقدام نمی نمایند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، از فراهم بودن انواع دستگاه های بسته بندی کاه و کلش در استان اطلاع داد و گفت: در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از این نوع تجهیزات در استان گیلان مهیا است و حتی بعضی از افراد با خرید آن برای خود کسب و کار راه انداخته اند.

افزایش میزان رشد آفت، یکی از جدی ترین مخاطرات آتش زدن کاه و کلش

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت : افزایش میزان رشد آفت، یکی از جدی ترین مخاطرات آتش زدن کاه و کلش در مزارع گفت و گفت: ایجاد نقصان جدی در بهره وری و میزان محصول برنج برداشت شده و از بین رفتن مواد مغذی داخل خاک از جمله مضراتی هستند که شالیکاران باید به آن توجه بیشتری داشته باشند.

درجانی اضافه کرد: تغییر در شرایط آب و هوایی، افزایش درجه حرارت زمین، آلودگی هوا، بروز مسائل تنفسی برای بچه ها و سالمندان، نابودی خاک، از بین رفتن موجودات مفید برای کشاورزی، کاهش منابع غذایی دامی از دیگر مخاطرات آتش زدن کاه و کلش است.

او از کشاورزان خواست به جای سوزاندن کاه و کلش، از دستگاه های بسته بندی استفاده نمایند تا با ذخیره سازی کاه و کلش برای خوراک دام یا فروش به دامداران و یا کشت مجدد علاوه بر حفظ محیط زیست به درآمدزایی و اشتغال خود یاری نمایند.

حبس و جریمه در انتظار شالیکاران متخلف

احمد آقایی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گیلان به خبرنگار از ، گفت: بر اساس بند 5 اصل 156 قانون اساسی و طبق ماده 688 قانون مجازات اسلامی هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته گردد از قبیل آلوده کردن آب آشامیدنی و هوای پاک جرم محسوب می گردد و مجازات حبس تا یک سال را به دنبال دارد.

او اضافه کرد: با هماهنگی و اقدام های مناسب از جمله فرهنگ سازی و برگزاری دوره های آموزشی با هدف فرهنگ سازی برای پیشگیری از آتش زدن ضایعات برنج در استان، خوشبختانه هر سال نسبت به سال های قبل شاهد کاهش ورودی پرونده ها به مراجع قضایی شده ایم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گیلان توضیح داد: براساس قانون، اشخاص برای آتش زدن بقایای برنج در شالیزار ها 2 تا 8 میلیون تومان جریمه نقدی می شوند و در صورت سرایت آتش به مراتع و جنگل ها از 6 ماه تا 2 سال مجازات حبس برای مجرمان قابل اعمال است.

ورود مکانیزاسیون به چرخه کشاورزی نجات بخش محیط زیست شد

ابراهیم اکبرزاده، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان به خبرنگار ما گفت: ورود دستگاه های دروگر مجهز به بسته بندی (بیلر) به چرخه کشاورزی موجب کاهش سوزاندن کاه و کلش، حفظ محیط زیست و تامین و ذخیره سازی غذای احشام در استان شده است.

او از اعطای تسهیلات به کشاورزان برای خرید ماشین آلات کشاورزی اطلاع داد و اضافه کرد: پارسال76 میلیارد تومان تسهیلات برای خرید این دستگاه ها با هدف سهولت کشاورزی و توجیه مالی به کشاورزان پرداخت شده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان ، با بیان اینکه هیچ محدودیتی در پرداخت تسهیلات به کشاورزان نسبت به خرید و تجهیز ماشین آلات وجود ندارد، گفت: پارسال به همه متقاضیان تسهیلات اعطا شد.

فراوری سالانه بیش از میلیون تن کاه و کلش در گیلان

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، با بیان اینکه سالانه بیش از یک میلیون تن کاه و کلش برنج به ارزش مالی حدود 2 میلیارد تومان در شالیزار های استان گیلان فراوری می گردد، اضافه کرد: در حال حاضر قیمت هر بسته کاه و کلش برنج بین 4 تا4 هزار و 500 تومان است که هزینه بسته بندی آن با دستگاه بیلر هزار و 500 تومان اعلام شده است.

آگاهی بخشی لازمه کاهش تخلف

سختکوشی شالیکاران برای فراوری برنج بر کسی پوشیده نیست، با همت و کوشش کشاورزان، استان گیلان دومین فراوری نماینده برنج در کشور است و شالیکاران گیلانی سالانه 750 هزار تن برنج سفید در کشور فراوری و روانه بازار می نمایند، اما کمبود آگاهی بعضی از مخاطرات سوزاندن کاه و کلش موجب آلودگی محیط زیست می گردد، اگر چه آمار چنین تخلفی روز به روز در حال کاهش است، اما با فرهنگ سازی و آگاهی بخشی می توان این تخلف را به صفر رساند.

گزارش از مریم عباسی زاده

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

سلو بلاگ: سلو بلاگ: محفلی برای هم اندیشی

پریها: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 14261

به "سوزاندن کاه و کلش، سناریوی تکراری در زمان دروی برنج، جریمه نقدی و مجازات حبس در انتظار شالیکاران متخلف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوزاندن کاه و کلش، سناریوی تکراری در زمان دروی برنج، جریمه نقدی و مجازات حبس در انتظار شالیکاران متخلف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید