دانشمندان برای درمان سرطان لوزالمعده ماشین زمان ساختند

به گزارش مهسان بلاگ، دانشمندان ماشین زمانی ساختند که نحوه تکامل سلول های سرطانی لوزالمعده را نشان می دهد تا از این طریق روش درمان درست این بیماری را پیدا کند.

دانشمندان برای درمان سرطان لوزالمعده ماشین زمان ساختند

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، اگر زمان را به موقعی برگردانیم تا چگونگی تعامل سلول های جهش یافته ژنتیکی و تبدیل شدن آن ها به سلول های تهاجمی را آنالیز کنیم، این امر یاری شایانی به محققان خواهد نمود تا چگونگی آغاز سرطان را شناسایی نمایند و این بیماری را زودتر از معمول تشخیص دهند. به همین دلیل، محققان دانشگاه پردو در آمریکا یک ماشین زمان سرطان لوزالمعده طراحی نموده اند که این بیماری را بسیار سریع تر از آنچه تا به امروز تصور می شد، تشخیص دهند؛ یعنی زمانی که سلول های سرطانی آغاز به رشد و نمو می نمایند و سلول های دیگر را مورد تهاجم قرار می دهند.

این تحقیق فقط پیش درآمدی از یک اکتشاف جدید در خصوص چگونگی تکامل سرطان لوزالمعده است. محققان همچنین مقاومت دارویی را در انواع سلول های سرطانی ناشی از دو نوع حساس به دارو یافتند. این دستگاه زمان یک لوله توخالی از جنس کلاژن است که به طور واقعی میکروآناتومی مجرای لوزالمعده را تقلید می نماید. محققان رده های سلول سرطانی را در کانال های میکروسیالی مجاری مصنوعی تزریق می نمایند تا از این سیستم به عنوان الگویی برای مشاهده نحوه رفتار سرطان لوزالمعده به مرور زمان استفاده نمایند.

به طور معمول 10 تا 20 سال طول می کشد تا سرطان لوزالمعده در یک بیمار ایجاد گردد. این فرایند در یک مدل حیوان چندین ماه طول می کشد. دانشمندان مدلی از تومور لوزالمعده را فراوری کردند که فرآیند تکامل آن دو هفته طول می کشد.

بامسو هان، استاد مهندسی مکانیک دانشگاه پردو که روی نحوه حرکت سلول های سرطانی در سیستم های بیولوژیکی مطالعه می نماید، می گوید: هم اکنون می توانیم تمامی اتفاقاتی را که در طی یک دوره زمانی طولانی اتفاق می افتد، در چند دقیقه مشاهده کنیم. این امر به ما یاری می نماید فرایند هایی را ببینیم که معمولا شاهد آن نبودیم.

این مدل تومور زمان را سرعت می بخشد، زیرا محققان می توانند خطوط سلولی را در یک مدل حیوان یا بیمار وارد نمایند؛ بدون اینکه منتظر باشند در ابتدا جهش ژنی اتفاق بیفتد. ساختار زندگی مانند این مدل تومور به محققان امکان می دهد که جهش را همانطور که در بدن رخ می دهد، بازسازی نمایند.

محققان برای اینکه زمان را به عقب برگردانند، فیلم های گرفته شده با تجهیزات تصویربرداری از مجرای مصنوعی به عقب برگردانند. برای این کار، خط سلولی لوزالمعده را در یک مدل موش توسعه دادند. آن ها سپس خط سلولی را به وسیله کانال های میکروسیالی مجرای لوزالمعده مصنوعی بارگذاری کردند. هنگامی که این خط سلولی داخل مجرا نهاده شد، آغاز به رشد کرد. آنچه مدل تومور را واقعی می نماید شکل آن است.

محققان می گویند: انحنای مجرای لوزالمعده روی رفتار سلول ها تاثیر می گذارد. ما می توانیم این سلول های سرطانی را روی یک ظرف پتری (ظرفی بشقاب مانند از جنس شیشه یا پلاستیک با عمق کم و دردار که زیست شناسان از آن برای کشت سلول استفاده می نمایند) کشت کنیم، اما به دلیل اینکه ظرف صاف است، همان رفتار را نمی بینیم.

محققان تحقیقات خود را بسط دادند و دریافتند که بعد از ادغام دو نوع سلول مختلف سرطانی در دستگاه مدل تومور لوزالمعده، این سلول ها تهاجمی تر شده و از مجرای لوزالمعده عبور کردند تا تومور هایی در خارج از آن تشکیل دهند.

از آنجا که سرطان از نظر فنی گروهی از بیماری ها به شمار می رود و سرطان لوزالمعده چهار جهش عمده را درگیر می نماید، محققان در نظر دارند دریابند که چگونه هر یک از این جهش ها با یکدیگر ارتباط برقرار کند. محققان ادعا می نمایند که این مدل تومور همچنین می تواند به عنوان ابزاری برای محافظت از دارو برای کشف دارو های جدید با درمان بهتر استفاده گردد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

سلو بلاگ: سلو بلاگ: محفلی برای هم اندیشی

پریها: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 42378

به "دانشمندان برای درمان سرطان لوزالمعده ماشین زمان ساختند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشمندان برای درمان سرطان لوزالمعده ماشین زمان ساختند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید