آیا گرمتر شدن هوا باعث فروکش کردن شیوع کرونا می شود؟

به گزارش مهسان بلاگ، دانشمندان آمریکایی و چینی درباره اینکه شیوع ویروس کرونا- مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا- با افزایش دمای هوا و تغییر فصل فروکش کند و محو شود، ابراز تردید می کنند.

آیا گرمتر شدن هوا باعث فروکش کردن شیوع کرونا می شود؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از وب ام دی کارشناسان در آکادمی ملی علوم آمریکا در این باره می گویند: با توجه به اینکه کشورهایی مانند ایران و استرالیا که آب وهواهای گرمتری دارند گسترش سریع ویروس جدید کرونا را تجربه می کنند، کاهش موارد بیماری با افزایش رطوبت یا درجه حرارت در کشورهای دیگر را نباید فرض گرفت.

یک آنالیز جدید هم در فاصله اوائل ژانویه و اوائل مارس در 224 شهر در سراسر چین که شیوع محلی (آندمیک) ویروس کرونا را داشتند، نیز نظر این کارشناسان را تایید می کند. این آنالیز نشان داد ظاهرا سرایت ویروس کرونا با نوسان در دما و رطوبت روزانه تغییری نمی کند.

این پژوهشگران به سرپرستی یه یائو از دانشگاه فودان در شانگهای می گویند: آنالیز ما از این فرضیه که دمای بالا یا میزان بالای پرتوهای ماورای بنفش (نور خورشید) بتواند سرایت کووید-19 را کاهش دهد، حمایت نمی کند. ممکن است هنوز زود باشد تا بر آب وهوای گرمتر به عنوان عاملی برای کنترل کووید-19 حساب کرد.

با این وجود دلایلی برای امیدواری هم وجود دارد. همانطور که پژوهشگران چینی هم گفته اند، مدت ها است که معلوم شده است عفونت های تنفسی در فصل های سرد سال شایع تر می شوند. دلایل دقیق این شرایط روشن نیست، اما پژوهشگران چینی می گویند عوامل متعددی ممکن است در این تغییر فصلی نقش داشته باشند.

تابستان با روزهای آفتابی بیشتر می تواند باعث افزایش میزان تولید ویتامین دی در پوست شود و ویتامین دی ممکن است باعث تقویت دستگاه ایمنی بدن شود. همچنین می دانیم که پرتوهای ماورای بنفش به کشته شدن ویروس هایی مانند ویروس های آنفلوانزا و سرماخوردگی کمک می کنند. همچنین به گفته پژوهشگران چینی در بیشتر کشورها در تابستان ها بچه ها به مدرس نمی فرایند و این امر می تواند میزان سرایت ویروس های تنفسی را کمتر کند.

اما آیا ویروس جدید کرونا نیز از این لحاظ شبیه ویروس های آنفلوانزا و سرماخوردگی است؟

کارشناسان آکادمی علوم آمریکا می گویند: آنالیز های تجربی رابطه ای میان دمای بالا و رطوبت و کاهش فعال ماندن ویروس کووید-19 را در آزمایشگاه نشان می دهد. اما این کارشناسان تاکید می کنند که عوامل بسیار دیگری در انتشار ویروس های جدید کرونا موثرند.

پژوهشگران چینی برای آنالیز عمیق تر این موضوع آنالیز پیچیده ای از انتشار ویروس جدید کرونا در سراسر چین از جمله در ایالت هوبی - کانون شروع پاندمی کووید-19- انجام دادند. آنان داده های همه گیری شناختی را با نوسان های روزانه در دما و میزان نور خورشید و نیز تغییرات رطوبت مقایسه کردند.

این پژوهشگران که نتایج کارشان را در 9 آوریل در مقاله ای درژورنال تنفسی اروپا منتشر کرده اند، دریافتند که پس از تعدیل تاثیر رطوبت و میزان پرتوهای ماورای بنفش، توانایی انتشار کووید-19 با افزایش دما تغییری نمی کند. همچنین پس از تعدیل تاثیر دما و رطوبت، میزان پرتوهای ماورای بنفش نیز بر میزان های سرایت تاثیری نداشت.

این پژوهشگران اشاره می کنند که این الگوها مشابه الگویی است که در یک شیوع دیگر مربوط به ویروس کرونا، انتشار ویروس عامل نشانگان تنفسی خاورمیانه (مرس) دیده شده بود. در آن شیوعِ هم، ویروس کرونای عامل بیماری حتی در دماهای شبه جزیره عربستان که تا 45 درجه سلسیوس می رسد، انتشار یافته بود.

البته پژوهشگران چینی می گویند آنالیز آنها حرف آخر در این مورد نیست و یقینا انجام آنالیز های بیشتری با دورهای پیگیری طولانی تر و طیف گسترده تر دما لازم است.

دانشمندان آکادمی ملی علوم آمریکا با این نظر موافقند و می نویسند: آنالیز های بیشتر در حالی که پاندمی در حال گسترش است لازم است انجام شود تا تاثیر آب وهوا بر سرایت این ویروس روشن تر شود.

آنان می افزایند: گرچه شواهدی وجود دارد که ممکن است کارایی سرایت ویروس کووید-19 در محیط های با دما و رطوبت بالاتر کاهش یابد، با توجه به اینکه جمعیت جهان در برابر این ویروس مصونیت ندارند، این کاهش کارایی سرایت ویروس ممکن است باعث کاهش قابل توجه در انتشار بیماری نشود، مرگ اینکه همزمان مداخلات عمده بهداشت عمومی انجام شود.

کارشناسان می گویند عوامل دیگر به جز رسیدن تابستان ممکن است در نهایت پاندمی کووید-19 را خاتمه بخشد، از جمله یافته شدن درمانی موثر یا ساخت واکسن یا اقدامات فاصله گیری اجتماعی در کشورها که سرایت ویروس را کاهش می دهند.

  • اپیدمی کرونا چگونه خاتمه خواهد یافت؟

  • آیا با گرم تر شدن هوا ویروس کرونا ناپدید خواهد شد؟

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

سلو بلاگ: سلو بلاگ: محفلی برای هم اندیشی

پریها: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 44214

به "آیا گرمتر شدن هوا باعث فروکش کردن شیوع کرونا می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا گرمتر شدن هوا باعث فروکش کردن شیوع کرونا می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید